Archipelag Historii

Wejdź na stronę projektu

KLIK

Projekt współfinansowany ze środków miasta stołecznego Warszawy, dzielnicy Wawer.

Archipelag Historii to wirtualny przewodnik po atrakcjach turystycznych północnego Wawra w technologii rzeczywistości rozszerzonej. To pierwsza tak kompleksowa oferta turystyczna wykorzystującą nowoczesne technologie w prawobrzeżnej Warszawie.

Archipelag Historii działa w oparciu o bezpłatne oprogramowanie Junaio niemieckiej firmy Metaio – lidera technologii rzeczywistości rozszerzonej. System składa się z aplikacji, którą należy pobrać i zainstalować w swoim smartfonie lub tablecie (aplikacja jest dostępna na systemy Android i iOS) oraz serwera, na którym przechowywane są bazy danych zabytków znajdujących się w okolicy. Turysta uruchamiając aplikację wybiera ręcznie bądź skanując kod QR bazę danych Archipelagu Historii, a smatfon, posługując się wskazaniami systemu GPS, wczytuje listę kilkudziesięciu punktów wybierając te, które znajdują się najbliżej zwiedzającego. Wszystkie miejsca w bazie danych posiadają koordynaty geograficzne, dlatego system stale porównując położenie zwiedzającego z punktami w bazie danych jest w stanie wskazać mu te najbliżej położone.

System udostępnia informacje zwiedzającym w trzech trybach: listy punktów, dynamicznej mapy z naniesionymi punktami zwiedzania, oraz trybu „live” w którym punkty są wyświetlane na tle obrazu rejestrowanego kamerą urządzenia. Ten ostatni tryb jest szczególnie przydatny przy podziwianiu modeli 3D, które można obejrzeć z każdej strony.

Punkty, do których prowadzi nas aplikacja zawierają – zależnie od obiektu – modele 3D, fotografie, szkice na podstawie dawnych zdjęć albo relacji oraz opisy. W bazie danych dla północnej części Wawra znajduje ponad 130 rekordów – miejsc wartych odwiedzenia. System oferuje możliwość nawigacji i wyznaczania trasy do wybranych przez użytkownika punktów.

Pomimo dużej ilości informacji dostępnych dla zwiedzającego, system przesyła minimalne ilości danych, wczytując tylko te informacje, które są użytkownikowi potrzebne w danym odcinku trasy – a więc nie obciążając przy tym portfela turysty wysokimi opłatami za transfer danych.