Digital Storytelling - warsztaty dla edukatorów

Wejdź na stronę projektu

KLIK

Projekt współfinansowany ze środków Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w ramach Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.

Zrealizowany w 2013 roku projekt był odpowiedzią na potrzeby organizacji pozarządowych związane, z jednej strony, poszukiwaniem coraz skuteczniejszych, innowacyjnych metod pracy z beneficjentami, a z drugiej, podniesieniem kompetencji w zakresie korzystania z technologii informatycznych i nowych mediów. Odpowiedzią na te potrzeby mogą być, zdobywające coraz większą popularność, projekty łączące techniki narracyjne i technologie cyfrowe.

Celem projektu była systematyzacja wiedzy i doświadczeń oraz opracowanie podręcznika i towarzyszącego mu programu szkoleniowego, który pozwolił na wykształcenie kompetentnych edukatorów potrafiących właściwie zastosować różnorodne formy cyfrowych narracji odpowiednio dobrane do kontekstu, grupy docelowej i celów realizowanych działań. W ramach projektu:

  • Zrealizowaliśmy 5-dniowe warsztaty dla edukatorów związanych z organizacjami pozarządowymi. Po szkoleniu uczestnicy warsztatów przygotowali własne scenariusze zajęć z wykorzystaniem cyfrowych opowieści. Scenariusze dotyczyły celów związanych z tak różnorodnymi obszarami jak: historia (na podstawie materiałów Fabryki Emalia Oskara Schindlera), kreatywne myślenie i rozwój osobisty (marzenia i ich realizacja, planowanie przyszłości), zdrowie i ekologia (wpływ zanieczyszczenia środowiska na choroby skóry), przeciwdziałanie marginalizacji i wykluczeniu społecznemu (młodzi podopieczni OHP), autorefleksja i autoekspresja osób chorujących psychicznie, coaching i motywacja osób niepełnosprawnych, wykorzystanie cyfrowych narracji w doskonaleniu innych umiejętności (np. kulinarnych), wystąpienia publiczne, tolerancja i komunikacja międzykulturowa. Zarówno podczas opracowywania scenariuszy, jak przy ich realizacji uczestnicy mogli liczyć na wsparcie naszych mentorów.
  • Opracowaliśmy podręcznik obejmujący aspekty teoretyczne, praktyczne, techniczne i metodyczne wykorzystania cyfrowych narracji, omówienie dobrych praktyk i studia przypadków oraz obszerną bibliografię i odnośniki do zasobów w Internecie. Na kształt podręcznika miały wpływ doświadczenia zdobyte podczas realizacji projektu oraz informacja zwrotna uzyskana od edukatorów, a także opinie i recenzje osób, które już realizowały podobne projekty w Polsce.

Przeczytaj podręcznik on line lub zamów wersję drukowaną.