Warszawa fantastyczna // Miasto wyobrażone

Projekt współfinansowany ze środków miasta stołecznego Warszawy.

Projekt wykorzystuje popularną wśród dzieci, młodzieży i dorosłych grę sieciową Minecraft, która coraz częściej znajduje wykorzystanie w edukacji, a także w projektach partycypacji społecznej w programach zagospodarowania wspólnego otoczenia. Zorganizujemy warsztaty budowania w Minecrafcie dla młodzieży wieku 12-15 lat, podczas których uczestnicy pod okiem naszych ekspertów zaprojektują własne wymarzone podwórko, osiedle lub dzielnicę. Dzięki udziałowi w projekcie poznają zasady planowania przestrzeni, podstawy architektury i estetyki przestrzeni miejskiej. Do projektu zaprosimy też artystów, architektów i animatorów kultury, którzy poprowadzą zajęcia wprowadzające w tematykę architektury Warszawy, planowania przestrzennego i street artu. Dodatkowo, w czterech warszawskich szkołach (między innymi w Zespole Szkół przy Centrum Zdrowia Dziecka) odbędą się lekcje pokazowe prezentujące sposoby wykorzystania Minecrafta w edukacji kulturalnej. Dzięki uczestnictwie oraz opublikowanym na licencjach Creative Commons scenariuszom lekcji nauczyciele zdobędą wiedzę pozwalającą im zrealizować podobne zajęcia ze swoimi uczniami. Podsumowaniem projektu będzie interaktywna prezentacja umożliwiająca wirtualne zwiedzanie wykreowanej przez uczestników przestrzeni.

DZIAŁANIA:

Cykl warsztatów „Miasto wyobrażone”.

Każde zajęcia składają się z wprowadzenia – w formie warsztatu i wykładu oraz z części praktycznej realizowanej w Minecrafcie.

1: Architektura Warszawy – historia i teraźniejszość

2: Jak powstaje miasto?

3: Sztuka w mieście, miasto w sztuce – estetyka przestrzeni miejskiej, street art

4: Miasto przyjazne mieszkańcom – czyli jakie?

Analogiczny cykl warsztatów w Zespole Szkół nr 78 przy Centrum Zdrowia Dziecka w Warszawie.

Program warsztatów może zostać zmodyfikowany lub/i okrojony w zależności od potrzeb i możliwości uczniów.

Cykl lekcji pokazowych w szkołach.

Spośród szkół, które zgłoszą chęć udziału w projekcie wybrane zostaną cztery, w których zostaną przeprowadzone lekcje pokazowe mające przekazać nauczycielom podstawową wiedzę o możliwościach wykorzystania Minecrafta w edukacji kulturalnej, na przykładzie architektury Warszawy. Głównym kryterium wyboru będzie realna możliwość zorganizowania warsztatów oraz późniejszego wykorzystania nabytej wiedzy (infrastruktura informatyczna, motywacja i kompetencje nauczycieli oraz wstępny pomysł na wykorzystanie).

Prezentacja rezultatów projektu.

Zorganizowanie otwartego spotkania, na które zostaną zaproszeni przedstawiciele instytucji kultury, a także mieszkańcy (w tym rodzice z dziećmi). Na spotkaniu zostaną zaprezentowane rezultaty projektu. Zaproszeni goście będą mogli wejść do świata gry i zapoznać się z kreacjami uczestników projektu.

Zostanie opracowana (w formacie elektronicznym) broszura dla edukatorów ze scenariuszami zajęć.